Monday, September 3, 2007

إتهام بالغش

أصعب شئ علي نفس كل انسان إتهامه بشئ لم يفغله كسرقة أو قتل. فمن الممكن إتهام شخص بدون دليل علي ذلك الغش أو الفعل الخاطئ الذي ارتكبه، فمن السهل الإتهام و من الصعب تكذيب الإتهام.
فإذا كنت توجه إتهام لشخص لا تعرفه و لم تتقابل معه من قبل بغش أو سرقة و كان هذا الشخص من طباعه و أخلاقه عدم فعل هذه الأشياء فأنك بذلك قد أتهمته في كبريائيه و عزه نفسه دون أن تدري و يمكن في هذه الحالة أن تكون محق و لكنك قصرت في معرفة الحقيقة هل هو سرق أو غش؟.
وإذا كنت توجه إتهام لشخص تعرفة و تعرف اخلاقه و صفاتة فإنك باتهامه له بشئ ما قد تم أستنادة علي شئ ما دون أفتراء أو تجميل للموقف لأنك قد تكون تعرضت معه من قبل في موقف ما ، و ترسب لديك يقين أن هذا الشخص طيب الاخلاق و يعتز بنفصه أو العكس.

2 comments:

sahr said...

انا اول تعليق
عندك حق والله من السهل اننا نتهم الناس من غير ادله او براهين بنتهمهم ومش بيهمنا اننا كده بنجرحه في كرامته وعزة نفسه
انا مرة اتهمت انسان قريب ليا من غير دليل وبعد كده عرفت الحقيقة .. اد ايه الموضوع دا كل ما افتكره بزعل اوي وبكره نفسي اوووووي
ربنل يسامحني بقى
بس تصدق والله اتردت لي وانا مكنتش لاقيه حاجه اعملها غير اني ادافع عن نفسي واعيط
ربنا ما يسامحهم بقى
ويابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم
تحياتي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كلامك كله صح

فكرني بحديث النبي صلى الله عليه وسلم

عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : أتدرون ما الغيبة ؟ قالوا : الله ورسوله أعلم ، قال : ذِكرُك أخاك بما يكره ، قيل : أفرأيتَ إن كان في أخي ما أقول ؟ قال : إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته ، وإن لم يكن فيه فقد بهتَّه . رواه مسلم

يمكن يكون الحديث بيتناول معنى تاني غير اللي اتكلمت حضرتك عليه ف البوست

بس في بينهم ارتباط شوية

ومعاك حق ف كلامك وعلى فكرة ميحسش الحكاية دي واد ايه هي صعبة على النفس الا اللي عاشها وحصلت معاه
لما حد يتهمك في حاجة انت بريء منها احساس وحش اوي

تحيتي لك