Friday, September 28, 2007

مجرد حلم

كنت أجلس وحيداً أكتب ما يخطر علي بالي من أفكار؛ و أحاول ترجمتها الي قصة؛ ولقد حاولت كثيراً؛ ولكن مع الأسف كنت أجد ما أكتبه كأنه لا شئ؛ هل لأني كنت أكتبه بنفسي و لنفسي؛ لا أدري و علي الرغم من ذلك حاولت و حاولت و كان لدي كثير من المحاولات.
فأنا أجد مع الكتابة و قلمي الأرتياح الذهني و البدني و النفسي؛ فأنهما ملاذي الوحيد في هذه الدنيا الواسعة؛ ولا أجدهما الا صديقين لي وحدي.
فلقد احببت الكتابة منذ الصغر و كانت لي محاولات لا تتعدي العشر ورقات من الورق؛ فكل ما كتبت من قصص أجد نفسي بطريقة لا إرادية أخفيها بين كتب الدراسة و مع مرور الوقت أقطعهالما..لا..أدري؟ و هكذا فعلت كلما حاولت الكتابة أكتب و اخفي و اقطع؛ هل لانني لم استطلع راي الاخرين فيما كتبت؟
ولقد حاولت اثناء دراستي الدخول في مسابقات القصة؛ وفعلاً كتبت قصصاً؛ ولكني كنت لا أستطيع الاستمرار في الكتابة؛ هل مجرد احساس بان ما سأكتبه قد لا يهتم به أحد او انه قد ترسب لدي أني لا افوز باي مركز من المراكز في هذه المسابقات؛ هل هذا لاني فشلت في محاولة أثناء دراستي بالأعدادية عندما أقامت المدرسة مسابقة في القصة و الشعر و الزجل و كتببت في القصة و الزجل و لكنني لم أفز في أي من هذين المجالين.
و حتي أثناء دراستي بالجامعة ترددت كثيراً في الكتابة و الدخول في المسابقات؛ فكنت بين المحاضرة و الاخري كنت أكتب ما يخطر علي بالي وقتها؛ وعلي الرغم من ذلك ترددت ايضاً.
أني فعلاً احب الكتابة و أجدها هوايتي الوحيدة؛ فأنا أجد في الكتابة كالمحبوبة التي يفيض اليها محبوبها ما بداخله من أحزان و أفراح وأوجاع.
فهل من الممكن علي الرغم من ذلك أن أصلح ان أكتب قصص؟
هل من الممكن أن أكون كاتباً في يوماً من الأيام؟
هل سيتحقق حلمي هذا ام سيكون سراباً في يوماً من الأيام؟

9 comments:

sahr said...

بسجل حضوري كأول تعليق
وراجعه تاني

soka said...

السلام عليكم
ازيك ؟وكل سنه وانت طيب
الشعور ده بيحصلى كتير مع انى مابعرفش اكتب كلمتين على بعض بس بعتبرها نوع من الفضفضه بالعاميه يعنى بتقعد يومين وبقطعها بقول ايه الهبل اللى بكتبه ده
وده حصلى فى البلوج كمان ياما لغيت بلوجات
ربنا يستر على البلوج ده بقى

Anonymous said...

كتير بنمر بالموقف ده انك تحس انك بتكتب كلام عبيط مالهوشاى معنى بس الى عايز ااقولو ليك حلمك لسه فى ايدك خليه قدام عنيك وخليك وراءه وان شاء الله حتوصل

Desert cat said...

هيتحقق حلمك باذن الله
بس خلى عندك قوة ارادة
انا بحب اوى كتابة الخواطر وعندى اجندات من اعدادى حتى يومنا هذا
فى مسابقة فى المدرسة تقدمت فى مسابقة القصة ومكانش لى نصيب
مسابقة تانية كانت فى الشعر والنثر خاطرة وكنت متخيلة
انها خسرانة خسرانة يعنى
لكن ولله الحمد وقتها فوزت فيها
طالما حاجه بتحبها اكيد ان شاء الله هتنجح فيها بس خلى الامل حليفك
مودتى

Eman Eltaher said...

كل واحد بيبقى نفسه يحقق حلم
و المفروض انه مييأسش مهما كان
كل الكتاب الكبار دلو قتى كانوا مش لاقيين حد يقرالهم ف الأولو ف الآخر أصبحوا مشهورين جدا

ربنا يوفقنا أجمعين

تحياتى

فى القلب said...

أنتظر قصصك بفارغ الصبر نعم تستطيع

رفقاْك لن يخزلونك أمسك برفيقك القلم و رفيقتك الورقه و أبداء و سوف نقراء و نستمتع بالروائع بأذن الله

Hadota ... حدوتة said...

صدقنى نفس الاحساس كان بيجينى

بس انا بقى كنت اجرأ منك

امسك القلم واكتب اللى يجى على بالى

مش منتظرة يعجب حد ولا يفوز بمسابقات

الاهم من دا انه كلامى انا بطلع بيه شحنة جوايا

عشان كده بيطلع صادق

ولما اتجرأت وقدمت فى مسابقة فى الكلية كنت فى سنة اولى ومصدقتش لما خدت مركز اول


استمر واتشجع واكتب ةربنا معاك

dr.Roufy said...

الكتابة لو كانت فعلا هواية
هتلاقي نفسك بتكتب غصب عنك
بغض النظر كلامك دا هيلاقي حد يهتم بيه ولا لا
هتلاقي الكلام بيطلع من جواك..انت
بيعبر عن روحك وفكرك
خليك ورا موهبتك واحساسك
وأكيد في يوم كلمتك هاتوصل

تحياتي
:)

AMRO .O. ABDELHALIM said...

عزيزى
لا تياس
اكتب، وعبر عن نفسك، هذا هو الاهم
افضل القصص لم تولف حتى الان واعظم الكتب هى التى مازالت بانتظار الكتاب
اقصد فى المجالات الادبية
عندما كتب همنجواى روايته الاولى، لم يجد من يتحمس لنشرها، ولم يصدق حين غامر ناشره الاول بطباعة الرواية
وحين تذكر ناشره لاول فى لحظة كان فيها جائعا ، ذهب ليستدين منه ثمن الخبز، فحصل منه على ثروة ضخمة من ريع الرواية التى طبقت الافاق
اكتب لنفسك، وعبر من خلال ذلك عمن تريد، لاتهتم بمن يقراء، كن صادقا، اضمن لك النجاح
تحياتى